قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/02/03 12:00 | کد خبر : 975

اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی آمار فعالیت ورزشی شهر تبریز در سال۱۴۰۲ را منتشر کرد، آماری که هم جای امیدواری هم جای تاسف دارد.

اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی,

به گزارش"ورزش آذربایجان"، استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز در روزگار نه چندان دور در رشته های مختلف در سطح حرفه ای تیم های زیادی داشت و بدنه بسیاری از تیم های ملی را ستاره های این شهر تشکیل می دادند. بعد از دهه ۹۰ اما باشگاهداری و اهمیت به ورزش در استان حالت معکوس به خود گرفت و باشگاه های مختلف ورزشی با بی مهری مسئولین یا امتیازشان فروخته یا منحل شدند.

در سالهای نه چندان دور تبریز قطب برگزاری  تورها و تورنمنت های بین المللی بود و حاصل آن دعوت بازیکنان زیادی به تیم ملی بود ولی با کاهش این رقابت ها نام تبریز از لیست بسیاری از تیم های ملی حذف شده است.

اداره ورزش و جوانان با ارائه آمار از افزایش فعالیت ورزشی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل خبرداد در این آمار سال ۱۴۰۱ با ۱۰۷۰ فعالیت ورزشی و سال ۱۴۰۲ با ۱۲۸۴ فعالیت ورزشی ثبت شده است. ولی آیا این تعداد فعالیت برای یک استان ورزش خیز آمار مطلوبی به حساب می آید؟

در آمار ارائه شده اداره کل ورزش و جوانان از ۵ میزبانی بین الملل و از کسب ۲۳ مقام بین المللی خبر داده است؛ این در حالی است که این تعداد مقام برای ورزش هایی چون دومیدانی در یک روز کسب می شود و نشان از وخامت ارتباطات ورزش استانی برای برگزاری رقابت های بین المللی دارد.

در رقابت آسیایی هیچ میزبانی‌ای صورت نگرفته است که نیاز به بررسی و تدابیر دارد، تورنمنت های آسیایی برای تجربه اندوزی ورزشکاران و کسب مقام حائز اهمیت است ولی به راحتی میزبانی این رقابت ها از دست میرود. با وجود عدم میزبانی ورزشکاران تبریز توانسته اند با کسب ۲۹ مقام از وجود پتانسیل استان خبر دهند.

در رقابت های کشوری، شهر تبریز ۷۹ مورد میزبانی داشته است و در ۲۳۵ رقابت کشوری ورزشکاران استان شرکت کرده اند که ورزشکاران توانسته اند ۵۰۱ مقام کسب کنند.

از استان آذربایجان شرقی در لیگ های برتر،یک،دو و کشوری ۳۶ تیم حضور دارد که با توجه تعداد زیاد تیم های منحل شده احتمالا با تیم های منحل شده استان تعداد برابری داشته باشد.

استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲  ۱۵۸ نفر دعوت شده به مرحله انتخابی تیم ملی داشته است که ۸۱ نفر از ۱۵۸ نفر به اردو تیم ملی راه یافته اند.

استان آذربایجان شرقی در زمان های نه چندان دور در ورزشهای قهرمانی در سطح حرفه ای  لیگ و تورنمنت ها تیمداری میکرد و تیم هایی که سابقه قهرمانی و مقام داشته اند‌.

در سالهای نه چندان دور در آسیا تور بین المللی دوچرخه سواری آذربایجان یکی از تورنمنت های مهم دوچرخه سواری آسیا بود و باعث جذب توریست ورزشی و گردشگری به استان میشد و حضور اسپانسرها عامل سرمایه گذاری در وزش استان میشد ، یا در والیبال تیم های استان سابقه‌کسب مقام سومی لیگ را داشتند و در بسکتبال نیز سابقه قرمانی لیگ برتر و در والیبال نشسته  قهرمان متوالی چند دوره تیم استان بود و در سایر ورزش ها از جمله ورزش های دومیدانی استان آذربایجان شرقی در صدر کسب مدال بود. ولی در سالهای اخیر خبری از تیمداری و حمایت از باشگاها نیست.

با توجه به صنعتی بودن استان و حضور تعداد کثیری از هلدینگ ، شرکت و کارخانجات، هیئت های ورزشی و اداره ورزش و جوانان میتوانند با رایزنی این قشر قدرتمند را تشویق به تیمداری کنند.

کد خبر 975


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید